U bent hier

Vragen A

* Getallen omgekeerd schrijven

In de cursus staat een vraag van een kind dat bij het schrijven van het getal 56 eerst de 6 schrijft en dan de 5.  Ik moet hiervan de pro's en contra's geven en zeggen of ik het zo zou laten.  Maar ik vind dit nergens terug.  Help je me even op weg?

Ik zou dit niet zo laten omdat het kind in de problemen zal komen bij het schrijven van 3- en meercijferige getallen, maar het is ook een teken van nog wat onrijpheid in de hersenen en waarschijnlijk dus een kwestie van tijd.

Je haalt de juiste argumenten al aan: het is nog vroeg dus het kind moet nog tijd krijgen, maar een foute gewoonte afleren is moeilijker en de problemen bij de grotere getallen maken het een slecht idee om deze werkijze te behouden. 

Pro is dat het kind een getal schrijft zoals hij het hoort, en dat vraagt minder energie dan andersom, maar later komt de prijs van de grote getallen. 

Uitleggen aan het kind waarom je wil dat het andersom gaat werken, met voorbeeld van de grotere getallen, is natuurlijk onmisbaar, en daarna wijs je er geduldig op, elke keer als je ziet dat het opnieuw gebeurt. Je kan een kaartje op de bank plakken waarmee je de aandacht van het kind leidt, je kan daarop tikken voor het kind een getal schrijft, zodat je voorkomt dat hij fouten schrijft, dat is beter dan corrigeren. 

 

*