U bent hier

Antwoorden meten en meetkunde

 

opgave

naam van de oefening

 antwoord  mogelijke heuristiek of heuristieken opmerkingen bij de oefening
M&M-001 Verjaardagscake 2 cakes verstandig uitproberen

Je kan een lijstje maken met de ingrediënten, per ingrediënt kan je kijken hoe vaak de hoeveelheid voor één cake hieruit gaat. Het kleinste aantal is het antwoord, je hebt maar genoeg boter voor 2 cakes,  zelfs als je nog genoeg bloem hebt voor 4 cakes. 

M&M-002 Mijn campus van Thomas More     Stuur je schatting naar de webmaster, doe dit met het formulier onder het tabblad 'tips'. 
M&M-003 Spaghettifestijn bij de uitwerking opsplitsen in deelproblemen Bij realistische opgaven moet je soms extra informatie opzoeken, in veel gevallen kan het op internet. In deze oefening moet je daar op zoek naar de verpakkingen die te koop zijn. 
M&M-004 Logische vormen nr.5  systematische lijst  
M&M-005 Weefplankjes bij de uitwerking    Hier vind je op het einde van de oefening nog een verwijzing naar een handwerktechniek die je kan aanleren in alle klassen op de lagere school.
M&M-006 Snel, sneller, snelst meter per seconde kwadraat los een eenvoudiger, verwant probleem op  
M&M-007 Zilversmid 350 cm² opsplitsen in deelproblemen  
M&M-008 Teddyberen  5 beren  maak een fysische voorstelling (vb. een balkje)   Als je de grootte van een voorwerp verdubbelt, verdubbelt de lineaire dimensie, vergroot de oppervlakte met een factor 4 en vergroot het volume met een factor 8. Dit is de bestelling die oma moet maken voor 20 beren: 24 m² bont, 40 kg vulling, 8 m halslint. Het aantal oogjes per beer blijft gelijk. 
M&M-009 Piratenschat schatkist IV    Als je deze oefening geeft aan kinderen die de aftrekking moeten inoefenen is het een oefening voor 'getallen en bewerkingen', als je ze gebruikt om hen vertrouwd te maken met ruimtelijke begrippen hoort ze bij 'meten en meetkunde', of WO ruimte. Een oefening die je op weg zet naar eindterm 1.13 en 3.7 van wiskunde en eindterm 6.3 van WO ruimte. Zoveel in zo'n simpele oefening, maar je moet voor ogen houden wat je ermee wil. 
M&M-010 Brouwer bij de uitwerking    Dit probleem komt in een andere vorm voor in je cursus van wiskunde. 
M&M-011 Tegelterras bij de uitwerking  maak een schets   
M&M-012 Een warme winter bij de uitwerking  opsplitsen in deelproblemen  Verrassend nieuws uit de hoofdstad
M&M-013 Een ongewone puzzel oplossing model maken   
M&M-014 Schaakmat een mogelijke oplossing model maken   
M&M-015 Zwembad bij de uitwerking  maak een schets  Een oefening uit de cursus van wiskunde, met uitgebreide hulp voor wie wil. 
M&M-016 Zwembad vullen 840 000 liter opspliten in deelproblemen  Volume berekenen van een balk, werk in decimeter als je niet graag omzettingen tussen volume-maten doet. (1dm³ = 1liter)
M&M-017 Wachten om te zwemmen

3 etmaal, 10 uur en 34 minuten

opspliten in deelproblemen bekijk de volledige uitwerking
M&M-018 Een monnik schrijft bij de uitwerking  opsplitsen in deelproblemen  Een oefening op een meetkundige constructie. 
M&M-019 Teddybeer   5 beren

maak een fysische voorstelling

(in dit geval volstaat een balkje)

Als je de lengte van een beer verdubbelt, verviervoudigt de oppervlakte en vergroot het volume met een factor 8.

Voor 20 grote beren is er 24 m² bont, 40 kg kapok en 8 m lint nodig. 

Het was even verleidelijk om deze oefening aan te bieden bij G&B, omdat je dan het misleidende idee kreeg dat het om eenvoudige verhoudingen gaat, terwijl zo'n grote beer wel ingewikkelder in elkaar zit. Houd het bij je leerlingen ook maar sportief, niemand houdt van addertjes onder het gras. 

M&M-020 Kubus A bij de uitwerking  maak een fysische voorstelling   
M&M-021 Kubus B  bij de uitwerking  maak een fysische voorstelling   
M&M-022 Kubus C bij de uitwerking  maak een fysische voorstelling   
M&M-023 Fietsen in de zon

2 potten verf van 2,5 liter & 3 rollen tape

opspliten in deelproblemen  Een oefening die je kan helpen als de speelplaats in je lagere school er nog niet vrolijk uitziet. 
M&M-024 Snep bij de uitwerking  opsplitsen in deelproblemen   
M&M-025 Toneel bij de uitwerking  werk, omgekeerd   

Molletje - ruimtelijk denken in een vlak, tegen de tijd

Dit is een spelletje met een mol die naar zijn hol wil. De speler moet vallende blokken (draaien en) plaatsen in het veld tussen de startplaats en het hol. De blokken die zullen vallen staan onder het speelveld, in de volgorde waarin ze vallen. Het is een goede oefening op ruimtelijk denken tegen de tijd. Als je geregeld oefent, ga je met sprongen vooruit. 

Het spel opent als je gebruik maakt van de browsers internet explorer of firefox.

 BRON: http://spele.be/tetris-mol-spel/

Kinderen in de lagere school kunnen dit ook oefenen, misschien niet in het eerste leerjaar, maar daarna is het voor alle kinderen mogelijk. Leerlingen van gewoon en buitengewoon lager onderwijs kunnen hiermee aan de slag. Soms is het nodig om leerlingen goed aan te moedigen: wie dit niet goed kan, geeft misschien te snel op. Dit spel heeft geen niveaus. Dat is een voordeel als je kinderen in de klas laat spelen: met een zandloper erbij kan een leerling zien wanneer de tijd voorbij is, en dan het spel klaarzetten voor de volgende leerling.